× Welcome to the Kunena forum! Tell us and our members who you are, what you like and why you became a member of this site. We welcome all new members and hope to see you around a lot!

Säker installation av laddstation i villan

More
2 months 2 weeks ago #1229662 by bink
Jag håller på att planera installation av en laddstation hemma i villan och inser att det finns mycket att tänka på när det gäller säkerhet. Jag vill att allt ska göras på rätt sätt, så att både huset och bilen är skyddade. Har hört att det kan vara skillnad beroende på vilken elinstallation man redan har och hur stark säkring man behöver. Känns lite överväldigande just nu, särskilt eftersom jag inte vill riskera brand eller överbelastning. Någon som kan berätta hur processen gick till när ni installerade er laddstation?

Please Logga in or Create an account to join the conversation.

More
2 months 1 week ago #1233041 by katana23
När man installerar laddstation hemma är det viktigt att anlita en behörig elektriker som kan bedöma elnätet i huset. Det handlar inte bara om att koppla in boxen, utan också om att se till att säkringarna klarar belastningen och att installationen uppfyller alla säkerhetskrav. Vissa väljer enklare lösningar, men på sikt är det mycket tryggare att satsa på Smarta laddstationer för hemmet , eftersom de ofta har funktioner som lastbalansering och skydd mot överhettning. Det gör att både bilen och huset laddas på ett säkert och stabilt sätt.

More
2 months 1 week ago #1233101 by jimlon
Jag fick min station installerad i höstas och processen gick smidigare än jag trodde. Elektrikern gjorde först en genomgång av hela elcentralen och bytte ut en säkring för att klara den extra belastningen. Nu laddar jag bilen varje natt utan problem och det känns tryggt att veta att allt är korrekt gjort från början.