× Welcome to the Kunena forum! Tell us and our members who you are, what you like and why you became a member of this site. We welcome all new members and hope to see you around a lot!

Luftvärmepump eller bergvärme i Halmstad

More
4 months 3 weeks ago #1229173 by bink
Jag funderar på att skaffa en värmepump till huset, men har svårt att bestämma mig för om jag ska välja luftvärmepump eller bergvärme. Här i Halmstad har vi ju ett ganska milt klimat, men samtidigt kan vintrarna vara kalla nog för att påverka effektiviteten. Luftvärmepump verkar billigare att installera och kräver mindre arbete, medan bergvärme är dyrare i början men ger jämnare värme över tid. Jag undrar vad som egentligen passar bäst i vårt område. Har någon här erfarenhet av båda alternativen?

Please Logga in or Create an account to join the conversation.

More
4 months 2 weeks ago #1233619 by jimlon
Vi började med en luftvärmepump eftersom den var billigare och snabbare att installera, men märkte att den tappade lite kapacitet under de kallaste dagarna. Efter några år investerade vi i bergvärme och det blev en helt annan stabilitet – värmen håller sig jämn oavsett väder. Visst var det en större kostnad från början, men vi sparar betydligt mer på lång sikt. Om du vill läsa mer om skillnaderna mellan alternativen kan jag tipsa om Värmepumpar Halmstad där olika lösningar förklaras tydligt utifrån lokala förutsättningar.

More
4 months 2 weeks ago #1233632 by katana23
Jag tror det handlar mycket om hur länge man planerar att bo kvar i huset. Luftvärmepump kan vara ett bra val om man vill hålla nere startkostnaden, men för långsiktig driftsekonomi och komfort är bergvärme ofta svårslaget. Det gäller att väga den initiala investeringen mot framtida besparingar för att hitta den lösning som passar bäst.