× Welcome to the Kunena forum! Tell us and our members who you are, what you like and why you became a member of this site. We welcome all new members and hope to see you around a lot!

Hvordan planlegge refinansiering smart?

More
11 months 3 weeks ago #1061174 by jimlon
Jeg har tre ulike lån med forskjellige renter, og vurderer å samle dem i én refinansiering. Problemet er at jeg ikke vet om det faktisk vil lønne seg. Bankene lover lavere rente, men jeg er usikker på gebyrer, løpetid og hva jeg egentlig sparer totalt. Jeg trenger et verktøy der jeg kan legge inn tallene mine og få en realistisk oversikt før jeg tar en beslutning. Har noen brukt noe som gir ærlige svar?

Please Logga in or Create an account to join the conversation.

More
11 months 3 weeks ago #1061246 by bink
Jeg hadde samme utfordring og brukte lånekalkulatoren på https://dagenspenger.no . Du kan legge inn dine eksisterende lån, sammenligne med nytt refinansieringsforslag og få full oversikt over hva du faktisk betaler nå og etterpå. Kalkulatoren viser også hvor mye du sparer i rente og hva det nye lånet koster totalt. Den hjalp meg å si nei til et tilbud som virket bra, men viste seg å bli dyrere på sikt.

More
11 months 3 weeks ago #1061264 by katana23
Refinansiering kan være smart, men bare hvis du kjenner hele kostnadsbildet. Jeg vurderte det selv, og uten kalkulator hadde jeg aldri forstått at en lavere rente kan bli dyrere hvis løpetiden blir forlenget. Jeg liker at verktøyet viser begge sider – ikke bare månedsbeløp, men også hva du faktisk betaler totalt. Det ga meg trygghet til å vente og ikke gå på første og beste tilbud fra banken.