× Welcome to the Kunena forum! Tell us and our members who you are, what you like and why you became a member of this site. We welcome all new members and hope to see you around a lot!

Hur får man rätt hjälp med ansökan?

More
11 months 3 weeks ago #1057348 by jimlon
Vi försökte själva sköta ansökan om personlig assistans till vår vuxna son som har omfattande funktionsnedsättning. Men vi kände direkt att det var svårt att veta vilka formuleringar som verkligen behövdes. Allt kändes kliniskt, som om man behövde skriva på “myndighetsspråk”. Vi var rädda att det skulle bli fel och att han inte skulle få den hjälp han har rätt till. Hur ska man veta vad som är rätt sätt att beskriva hans behov?

Please Logga in or Create an account to join the conversation.

More
11 months 3 weeks ago #1057428 by katana23
Jag känner igen den känslan. Vi stod i samma situation med min mamma. Att förstå regelverket och samtidigt hitta rätt ton i ansökan var jättesvårt. Då tog vi kontakt med ett företag som är experter på LSS assistans och de hjälpte oss hela vägen. De visste exakt hur behoven skulle uttryckas enligt lagstiftningen, utan att något blev missförstått eller bortförklarat. Med deras stöd blev ansökan godkänd utan problem.

More
11 months 3 weeks ago #1057457 by bink
Jag tycker att det är lätt att underskatta hur mycket kunskap som krävs för att göra en bra ansökan. Det handlar inte bara om att fylla i papper, utan att verkligen förstå hur systemet fungerar. Jag försökte först själv men gav upp när allt kändes för komplicerat. I efterhand önskar jag att jag tagit hjälp från början. Det hade sparat mycket tid och oro för mig och min familj.